تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

از آنجایی که بیشتر شرکت هایی که ثبت می شوند از نوع مسئولیت محدود و یا سهامی خاص هستند به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره تفاوت بین این دو شرکت صحبت کنیم تا متقاضیان بتوانند به درستی نوع شرکت خود را انتخاب کنند.

شرکت سهامی خاص

منظور از شرکت سهامی خاص شرکتی است که سهام آن به طور کامل توسط موسسین تامین می شود و مسئولیت هر شخص با توجه به سهامی که دارد متفاوت است. بنابراین برای سرمایه اولیه این شرکت نمی توان از طریق بورس و یا پذیره نویسی اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه ثبت شرکت سهامی خاص چه قدر است؟

تفاوت مسئولیت محدود و سهامی خاصشرکت مسئولیت محدود

این شرکت با دو نفر اعضا نیز قابل تشکیل است و تمام نقل و انتقال ها باید در دفتر اسناد رسمی انجام شود. در این شرکت نیز افراد با توجه به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات در شرکت هستند.

مرتبط بخوانید: سرمایه لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

1-برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به حداقل 3 عضو و همراه با دو بازرس است، اما برای ثبت شرکت مسئولیت محدود تنها 2 عضو کافی است و احتیاجیبه معرفی بازرس نیست. اما در شرکت مسئولیت محدود شما میتوانید هیئت مدیره تشکیل دهید.

2-در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص سهامداران باید حداقل 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت را در بانک و در حساب متعلق به شرکت قرار دهند و گواهی آن را در اداره ثبت شرکت ارائه دهند. اما هنگام ثبت شرکت مسئولیت محدود تمامی سرمایه تحت عنوان مدیر عامل است و با اقرار ایشان مبنی بر دریافت سرمایه نیازی به ارائه رسید بانکی به اداره ثبت شرکت ها نیست.

3-در شرکت سهامی خاص انتخاب روزنامه کثیرالانتشار اجباری است اما در مسئولیت محدود ضروروی نیست.

4-برای تشکیل مجمع در شرکت های سهامی خاص توسط هیئت رئیسه، 2 ناظر، 1 رئیس و 1 منشی برگزار میشود اما در شرکت های مسئولیت محدود این مراحلدشوار تر است و اگر تعداد شرکا زیر 12 نفر باشد تشکیل نخواهد شد.

5- مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از میان شرکا یا افرادی غیر از شرکای شرکت تعیین نمود در حالی که در شرکت سهامی خاص مدیران می بایست حتما از میان سهامداران برگزیده شوند و تعدادی از سهام آنان مطابق اساسنامه به عنوان وثیقه تسلیم صندوق شرکت گردد.

6-برای تقسیم سود در شرکت های سهامی خاص باید حتما به میزارن سهام هر یک از سهامداران باشد اما در شرکت مسئولیت محدود این تقسیم می تواند در اساسنامه تغییر کند.

7- در شرکت های سهامی خاص آورده غیر نقدی اعضا توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزش یابی می گردد و در مواقع لازم به نظر کارشناسان رسمی دادگستری تقسیم می گردند در حالی که در شرکت بامسئولیت محدود ای کار توسط شرکا صورت می پذیرد.

8-در شرکت مسئولیت محدود مدیران می توانند در بازه زمانی نا محدود با توجه به تشخیص شرکای شرکت مدریت نمایند اما برای شرکت سهامی خاص محدود است و حداکثر 2 سال تعیین شده است.

در صورت وجود هر گونه سوال می توانید با کارشناسان ثبت شرکت پایتخت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

شعبه مرکزی : 88742720 – 88174757

شعبه شمال : 22845837 – 22890428

شعبه شرق : 77574670 – 77259366

شعبه جنوب : 330960480 – 55925729

شعبه غرب : 46042483

امتیاز دهی از راست به چپ است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.